reklama

Vymením to, ho, ich

Na úvod, snáď iba trápny vtip: ....Vymením odistený granát za neodistený. Značka: Čím najskôr....... Nebudem vám napovedať o čom je nasledujúci fejtón, určite ste to už sami zistili. Stačí iba prečítať. Tak teda prajem úsmevné chvíle.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Vymením to, ho, ich

Zbierky.Nemám však na mysli tie peňažné, ktoré nejakým spôsobom pomáhajú tým, ktorí ichnajviac potrebujú. Na rozume mám to nevinné zbieranie niečoho, aby sme malinejakú záľubu.

Zažil to snáď každý z nás, keď sme kvôlisvojej zbierke míňal nesmierne peniaze, keď sa sme sa zrazu menili naobchodníkov či šmelinárov a navzájom sme si čachrovali svoje„poklady“. A to všetko iba preto, aby sme mali pocit, že aj my niečovlastníme.

Samozrejme, že nie vždy sú takézbierky na zahodenie. Pomerne rýchlo sa dá z toho zbohatnúť. Povedzme, akby ste náhodou natrafili v albume filatelistu na nepodarenú známku, naktorej je naopak vytlačený dvojplošník, vedzte že ten človek si pokojne môžekúpiť celé Piešťany. Samozrejme, že aj s liečivým bahnom. Tá známka satotiž nazýva Modrý Maurícius a je najcennejšia na svete. A to nehovorím omajiteľoch zbierok obrazov (teraz letia najmä impresionisti), vzácnycharcheologických vykopávok či minciach. Jeden môj známy na svojom numizmatickomkoníčku zarobil skoro jeden milión korún. A to sa mu venoval iba párrokov. Je však nesmierne smutné, že peniaze vložil do „slávnych“ nebankovýchsubjektov. Pánu Bohu sa asi nepáčilo, že mince vymenil za bankovky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dokonca sa už aj zbierajú domyslávnych architektov. Bohatý milionár si kúpi niekoľko domov od Le Corbusieraa ani v nich nebýva. Zapadajú prachom. Vlastní ich iba pre svoj dobrýpocit. Keby bol Le Corbusier žil, určite by sa bol dávno prevrátilv hrobe. Veď iste nestaval domypreto, aby zostali neobývané. Iní výstrední boháči majú vo svojich garážachdrahé a vzácne autá, ba jeden zvláštny extravagantný magnáš zhromažďuje vosvojom dome zbrane, ktoré zabili slávnych ľudí. Naozaj zvláštny koníček.Najviac ma však zaujal jeden osobitý americký boháč, ktorý zbiera tanky a vojenskéobrnené transportéry. Má ich okolo 80!! No bol som trocha poctený, keď somzistil, že skoro štvrtinu z jeho zbierky tvoria tanky z bývaléhoČeskoslovenska. Dokonca si pre ne nechal postaviť obrovské garáže a kúpil ešteväčší pozemok, na ktorom sa s nimi môže pokojne preháňať a strieľaťvšetko, čo sa mu bude zdať aspoň trocha nepriateľské. Takže radšej do Amerikyani nechoďte. Ale, tak to asi nejako vyzerá, keď človek prepadne svojej vášni.Podľa mňa si tým ten bohatý ujo iba niečo kompenzuje. Možno, že má modrú knižkua nikdy nebol na vojne alebo keď bol malým chlapcom, tak mu mamazakazovala hrať sa na vojakov. A tak teraz, keď už je veľký, si to všetkonahrádza. Každopádne, je to jeho vec. Teda, presnejšie, sú to jeho peniaze. Myaspoň máme možnosť vidieť ako bohatstvo môže škodiť na mozog.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No mne sa aj tak vždy najviac páčiliúplne nevinné zbierky. Napríklad, jedna moja dobrá kamarátka, keď bola malá,zbierala chrasty. No, nie je to nádherné? Ďalší môj kamarát má zase domakolekciu svojich mliečnych zubov. U mňa sa napríklad, už keď som bol malýmchlapcom, prejavil obchodný duch. Začal som totiž zbierať lupiny a chcelsom ich predávať do reklamy na šampóny. Veď viete, tam to treba. Tie modelky,ktoré tam vystupujú, lupiny určite nemajú a čo potom, keď by chcel režisérnakrútiť scénu, kde by ich modelka mala mať. A práve od toho som tu bol jaa moja firma, ktorú som nazval Lupina a.s. . Bohužiaľ som sa nikdyneuplatnil a nakoniec som skrachoval, keď moja mama kúpila lepší šampón. Alebola to moja úplne prvá zbierka. Potom prišlo snáď všetko, čo sa práve vtedyzbieralo: známky, mince, céčka, angličáky, plagáty z Brava, malékalendáriky, telefónne karty, nejaké malé papieriky, na ktorých boli vytlačenéobrázky a za čo sa asi najviac hanbím je to, že som zbieral aj nálepkyPokémonov. Čomu som však nikdy neprepadol boli POGI. Určite viete o čomhovorím? Vysvetľovať to radšej nebudem, pretože som ich princíp už aj takzabudol. Iba viem, že som to veľmi neznášal. Každé ráno ma totiž budil cengot,ktorý sa pri hraní o POGI vydával.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Avšak musím sa priznať, že aj javlastním zbierku niečoho, čo mi asi najviac učarovalo. Sú to hokejové kartičky.Vlastním ich okolo 600 a stále ich nemám dosť. Dodnes si pamätám kedya od koho som dostal svoju prvú kartičku. Bolo to v druhej triede nazákladnej škole a dal mi ju sused za to, že si na našom počítači moholzahrať hru Duke1. Doteraz tú kartičku mám, nikdy som ju nevymenil. Jednoducho,zbožňujem ich. Ten pocit, keď som si kúpil nový balíček s kartičkami, sommal snáď zo všetkého najradšej. Keď ho rozbalíte udrie vám do nosa omamná vôňanovoty. Nemôžete sa dočkať toho momentu, kedy si ich konečne môžete začaťprezerať. Nové kartičky sú na omak tvrdé a majú ešte špicaté, ostré rohy.V duchu sa modlíte, aby ste v balíčku mali brankára, pretože ten savymieňal minimálne za troch hráčov. No snom každého zberateľa bola kartičkas nejakým slovenským hráčom hrajúcim v NHL. Napríklad, Žigmund Pálfy malhodnotu až troch brankárov a jedného hráča. O tom určite Žiggy aninevedel. A to nehovorím o Petrovi Šťastnom. Jeho kartičku sa mipodarilo získať a dnes ju mám aj ako jedinú podpísanú. A som šťastný. Myslím, že najlepšínázor na to úbohé plahočenie sa za zbieraním niečoho, mal môj starý otec. Tensi totiž poctivo každý deň vystrihovalholé baby z Nového času, aby si s nimi nakoniec mohol oblepiť celýinteriér latríny. No tvrdil nám, že zbieral vtipy, ktoré sú napísané pri nich.A mal pravdu. Keď teraz sedím u starkých na latríne, rehocem sa na celýchotár dediny. Skrátka, starký vedel, prečo to robí, nie ako my.

Marek Janičík

Marek Janičík

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Narodil som sa pomerne mladý a za svoj najväčší životný úspech pokladám to, že som vôbec na tomto svete. Žijem v Považskej Bystrici, nehanbím sa za to, ale ani sa s tým nechválim. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu